O saptamana in Bruxelles si Amsterdam

Profitand de o oferta foarte avantajoasa la un zbor dus-intors catre Bruxelles, am hotarat sa ne petrecem o saptamana din septembrie in zona Benelux. Asa ca am combinat cu aceasta ocazie si o excursie de 3 zile in Amsterdam.
     Ne-am documentat din timp asupra principalelor atractii din aceasta zona si le-am grupat, estimativ, pe zile.

Dispunerea pe zile a fost urmatoarea: 1 noapte Bruxelles, 4 nopti Amsterdam, 2 nopti Bruxelles. Ne-am propus sa ajungem si intr-un parc de distractii, din Belgia sau Olanda, pentru a pastra pentru inca un an traditia inceputa cu 5 ani in urma. Spre norocul nostru, din dispunerea zilelor, am reusit sa mergem in parcul de distractii Walibi, de langa Bruxelles. Vremea din Belgia a fost mult mai frumoasa, ceea ce ne-a permis sa ne bucuram pe cinste de o zi insorita.

Pentru cei interesati de principalele parcuri de distractii din Europa, va invitam, de pe 10 octombrie 2010, sa urmariti o noua sectiune pe vokal.ro: Parcuri de Amuzament - un top ale celor mai bune raiduri, clasificari, recomandari si multe informatii utile.

BRUXELLES

Duminica, 12 septembrie 2010, la ora 7:30 am avut programat zborul catre Bruxelles, cu Wizz Air. Ne-am imbarcat si ne-am pregatit de decolare. Zborul a decurs fara probleme si am aterizat cu bine la Bruxelles-Charleroi, in jurul orei 9:20. De aici, exista o cursa de autocar, din 30 in 30 de minute - Bruxelles City Shuttle. Pretul pentru un bilet dus intors a fost, la momentul excursiei, de 22 de euro. Cursa dureaza 45-50 de minute si ajunge la Bruxelles Midi.
     De la gara am mers direct la hotelul Van Belle pentru a ne caza. Camera s-a dovedit a fi spatioasa si foarte curata. Am lasat bagajele si am plecat spre centru. Am ales sa mergem pe jos pentru a vedea cat mai bine orasul.

Am mers spre Bursa, pe strada Anderlecht. Prima impresie: un oras plin de imigranti (arabi, africani, asiatici) ceea ce contribuie sa fie unul din cele mai murdare orase europene. Ajungand in Grand Place, situatia s-a mai imbunatatit un pic. Piata era animata, desi afara ploua usor. Piata era plina de corturi, dovada ca in weekend fusese un festival al berii.
     Dupa o scurta sesiune foto, am continuat cu o portie traditionala de cartofi prajiti si maioneza, si apoi ne-am indreptat spre Museum of Cocoa and Chocolate. Aici are loc si o demonstratie: cum se  fabrica bomboanele de ciocolata.
     Dupa ce ne-am indulcit am mers in Delirium.Poate cel mai atractiv loc din Bruxelles...2004 tipuri de bere intr-un singur loc!! Bere din toate colturile lumii...nu si din Romania. Bineinteles ca am incercat numai specialitati locale. Toate mi s-au parut interesante, fiecare dintre ele se remarca printr-un gust propriu, printr-o aroma distinctiva.

Intre doua reprize de Delirium am mers si spre zona Muzeului de Arte Frumoase. Tot pe aici se afla si Muzeul de Instrumente Muzicale, in cladirea Old England. La etaj se afla un restaurant si o cafenea de unde se poate vedea o frumoasa panorama a orasului. Din pacate, se pare ca se inchide odata cu muzeul la ora 17:00. Noi nu am apucat sa ajungem.

Luni, prima jumatate a zilei am petrecut-o tot in Bruxelles. Am mers la Beraria Cantilion, un muzeu al berii unic in Bruxelles, aflat in zona hotelului nostru. Unic, deoarece este singura berarie functionala, ce produce lambicul, o bere caracterizata printr-o fermentare spontana. La gust se observa un gust asemanator vinului. La sfarsit turului, are loc si o degustare a berii: gueuze simplu si gueze cu fructe.

Pana sa plecam spre gara, am mai facut un scurt popas in centrul orasului. Am ajuns si la Galeriile Royales Saint Hubert, fiind primele galerii comerciale din lume. Se afla pe Grossmarkt si au fost construite in anul 1847

Am ajuns si la celebrul Manneken Pis devenit, surprinzator pentru mine, principalul simbol al orasului. Aici, multa lume, aliniata pentru a-si face fotografii cu micuta statuie, imbracata in fiecare zi cu diferite porturi.

Ne-am indreptat apoi spre hotel, am luat bagajele si un microbuz al hotelului ne-a asigurat transportul pana la Gara Bruxelles-Midi. Acest serviciu este gratuit pentru clienti. La gara, dupa cateva balbaieli, am reusit sa gasim tramvaiul (de fapt metrou) care sa ne duca la Bruxelles-Nord, de unde pleca autocarul spre Amsterdam. Spre deosebire de Paris, de exemplu, indicatoarele nu sunt prea clare in anumite zone. Dar ne-am descurcat. Dupa o scurta problema pe traseu, cand am stat opriti 5 minute, am ajuns cu bine la Bruxelles-Nord.

Am gasit sediul Eurolines, am facut check-in - ul si am urcat in autocar. Pretul unei calatorii dus-intors, pentru 2 persoane sub 25 de ani a fost de 52 de euro.

Vineri dimineata, ne-am intors in Bruxelles. La ora 11 eram in Bruxelles-Nord. De data aceasta ne-am cazat la Hotel Chelton, aflat langa statia de metrou Shuman, in cartierul European, o zona mult mai curata si sigura. Am luat camera, am lasat bagajele si am plecat spre spre Brupark. Se ajunge cu M6 la statia Heysel. Aici se afla 2 atractii: Atomium si Mini-Europe.

Dintre cele doua, mai interesant pentru o vizita mi s-a parut Mini-Europe. Pretul unui bilet este de 13 euro. Turul a durat cam 3 ore si a meritat. La intrare primesti si o brosura in care gasesti multe informatii utile despre fiecare tara in parte. Romania este reprezentata de Palatul de la Mogosoaia. Ca un fapt divers, pe primul loc la standard de viata se afla Luxembourg, cu 284, iar pe ultimul loc Romania cu 39!!

Sambata a fost o zi excelenta. Senin, mult soare si cald. O zi excelenta pentru ce aveam in plan in aceea zi. Parcul de distractii Walibi de langa Bruxelles. Am plecat de dimineata, pe la 7:30 spre Gara Centrala. Aici am gasit un pachet avantajos: transport dus-intors cu trenul si bilet de intrare in parc cu 29 de euro. La intrare in parc, un bilet costa 31 de euro. Trenurile sunt din ora in ora si pleaca la si 37 de minute. Am luat trenul de ora 8:37. Se coboara la Ottignies. Aici, trebuie luat un al tren in directia Wavre. Trenul spre parc il asteapta pe cel din Bruxelles, iar in gara Ottignies, la difuzoare se comunica linia unde acesta se afla. Din Bruxelles pana in Wavre, calatoria dureaza pana in 50 de minute.

La ora 10:00, portile parcului s-au deschis. La aceea ora, nu era foarte multa lume. Doar tineri, dornici de distractie. Primele 2 ore au fost de vis. La orice raid, nu stateai la nici o coada. Pur si simplu aveai cale libera. Vremea in continuare era excelenta, soare, ceea ce ne-a permis sa ne dam si in raidurile cu apa - "busteanul".

Pe la pranz, parcul s-a mai aglomerat, dar si asa, mai mult de 15-20 de minute nu asteptai la un raid. In septembrie parcul este deschis de la 10:00 la 18:00 si este mai liber decat in perioada verii.

Sambata, in ultima seara la Bruxelles, am luat masa in oras. Dintre multele localuri din centru, am ales Chez Leon, faimos pentru portiile generoase de "moulles et frites". Foarte mare aglomeratia, cu greu am reusit sa gasim o masa pentru 2 persoane. Preturi maricele, dar portii generoase si foarte gustoase. Apoi am continuat cu o noua repriza in Delirium.

AMSTERDAM

Pentru a ajunge in Amsterdam, am ales cursa cu autocarul a celor de la Eurolines. Calatoria costa 52 de euro, dus-intors, pentru 2 persoane sub 25 de ani. Durata este de 3 ore si jumatate si se pleaca din Bruxelles-Nord. Autocarul mai opreste in Antwerten si Rotterdam si destinatia finala este Gara Amstel din Amsterdam. Am sosit in Amsterdam la ora 20:00 in aproximativ o ora am ajuns la Camping Zeeburg. O calatorie cu mijloacele de transport in comun costa 2 euro si 60 de centi.

Marti a fost prima zi plina petrecuta in Amsterdam. A fost si cea mai ploioasa. Am luat tramvaiul 26 catre Gara Centrala. Aici, la ora 11:00 urma sa inceapa turul ghidat gratuit al celor de la SANDEMANs new EUROPE. Nu am stiut locul de intalnire, asa ca ne-am invartit in zona. In momentul vizitei noastre, in zona erau in desfasurare lucrari, ceea ce a facut si mai grea orientarea. Dupa un telefon de informare, am aflat cel de-al doilea punct de intalnire, inceputul turului propriu-zis: Piata Dam. Am mers in ritm alert, si am ajuns in scurt timp in piata. Ploaia a avut si avantajul ei...drumul a fost extrem de liber.
     In Piata Dam, langa Monumentul National, ne-am intalnit cu Michael, ghidul nostru pentru urmatoarele ore. Desi conditiile meteo nu erau foarte bune, la turul ghidat s-a strans multa lume, in jur de 20 de persoane.
     In timpul turului am trecut pe la:
  • Piata Dam - Palatul Regal (Koninklijk Paleis) care domină piaţa a fost iniţial folosit ca primărie, iar faţada clasică şi sculpturile fine au fost realizate spre a glorifica oraşul Amsterdam şi guvernarea sa. Lângă Palatul Regal mai puteţi vedea Biserica Nouă (Nieuwe Kerk), Teatrul Madame Tussaud (muzeul de ceară), iar vizavi de piaţă Monumentul Naţional închinat eroilor din cel de-al II-lea Război Mondial.
  • Oude Kerk - cea mai veche cladire din Amsterdam, situata in vechiul cartier. Lucrările datează din secolul al XIII-lea si a fost construită initial pentru comunităţile de pescari din Amsterdam. Stilul bisericii este gotic. Chiar dacă a suferit numeroase modificări, turnul bisericii şi o capelă ataşată au rezistat până în zilele noastre. Informatii legate de intervalul de vizitare gasesti aici.

• Beginjhof - un mic pasaj conduce spre o grădină încântătoare înconjurată de case vechi. Casele din interiorul curţii au fost ocupate cândva de către călugăriţe aparţinând ordinului franciscan Sfânta Lucia şi care au îmbrăţişat stilul de viaţă beghin pentru femei, iar în prezent sunt ocupate de către femei singure. La numărul 34 se află cea mai veche casa din Amsterdam.
  • Canalele din Amsterdam - datorită canalelor sale numeroase, Amsterdamul a mai fost denumit şi "Veneţia Nordului". Din acest motiv, o excursie în Amsterdam nu este completă fără o plimbare pe canale cu vaporaşul. Noi am ales o plimbare de o ora cu Canal Cruise. Pentru mai multe poze si informatii despre canalele din Amsterdam acceseaza www.grachten.nl.
  • Podul Scheletic (Magere Brug) - Magere Brug sau "Podul Scheletic" este cel mai faimos şi iubit pod din oraş. Acest pod basculant din lemn leagă malurile râului Amstel. Aproximativ, la fiecare 20 de minute podul se deschide pentru a permite trecerea vaselor.
  • Piaţa Rembrandt (Rembrandtplein) - Piaţa Rembrandt a fost cunoscută în trecut ca Piaţa Untului. Construită în anul 1668, în prezent această piaţă este decorată cu puburi, restaurante, cafenele şi hoteluri

In cea de-a doua zi, am planificat o scurta croaziera pe canalele din Amsterdam. Recomand macar o plimbare de o ora. Noi am ales www.lindbergh.nl, o cursa de o ora pentru 8 euro. Plecarea este din port, Damrak 26, foarte aproape de Gara Centrala sau de Piata Dam. Am ajuns si in portul industrial. In apropiere se afla si Muzeul de Tehnica Nemo. Aici se afla cel mai mare centru de stiinta din Olanda. Exista 5 etaje pline de lucruri interesante, fiind locul ideal pentru cei curiosi. Aici au loc expozitii, filme sau demonstratiile.
     Dupa croaziera, am cautat un centru de inchiriere biciclete. In Amsterdam sunt mai multe astfel de centre cu preturi care variaza in functie de numarul de ore, tipul de bicicleta (frana pe roata din spate / frane de mana). Am inchiriat de la centrul MacBike, de langa Gara Centrala: www.macbike.nl. Pentru 3 ore o bicicleta simpla de ora costa 7.50 de euro. Este nevoie de garantie: un act de identitate si 50 de euro. Plimbarea a fost foarte frumoasa. Amsterdam este un paradis pentru biciclisti. Nu exista straduta pe care sa nu existe piste de bicicleta. In cele mai multe cazuri bicicleta are prioritate.

In ultima zi, am mers la Fabrica Heineken din Amsterdam. Aceasta nu mai este una functionala si nu se mai produce bere de ceva vreme. Totul s-a transformat intr-un inedit muzeu unde turistii pot vedea intreg procesul de fabricare al uneia dintre cele mai bune beri din lume. Taxa de intrare este 15 €, insa vizitatorii primesc trei beri. In cadrul turului fabricii Heineken, vizitatorii se pot delecta cu o serie de atractii cum ar fi scarile de sticla, cinematograful si chiar un studio unde pot inregistra muzica compusa pe moment de ei. Veti vedea de asemenea imensele butoaie in care berea era lasata sa fermenteze.
     Veti putea urmari drumul unei sticle de cand este umpluta cu bere si pana ajunge in mainile consumatorilor care o apreciaza foarte mult pentru gustul irezistibil.

Cea dea doua destinatie a zilei a fost Muzeul Figurilor de Ceara, Madam Tussauds. Muzeul de ceara se afla in Piata Dam si este un muzeu amuzant si impresionant.
     Pe seara am fost si la Muzeul Anne Frank, la prima vedere o casa tipic olandeza, dar cu o mare apasare istorica. Anne Frank a fost una din victimele de origine evreiasca, persecutate de nazisti in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Dupa ce Germania nazista a invadat Olanda in anul 1940, persecutiile indreptate impotriva evreilor au fost tot mai grave. Familia Annei Frank a incercat sa scape ascunzandu-se. In iulie 1942, Otto Frank, Edith Frank si fiicele lor Margot si Anne s-au ascuns in cladirea din Prinsengracht. Mai tarziu li s-a alaturat si familia Daan. Cladirea este compusa din doua parti: partea din fata si o anexa in spate. Afacerea de familie a lui Otto Frank era locata in fata casei. Etajele superioare ale anexei din spate au devenit ascunzis pentru familia cautata de nazisti. Dupa aproape doi ani, grupul a fost tradat si evreii au fost deportati. Anne si Margot au murit de tifos in 1945, la numai cateva saptamani inainte ca lagarul in care erau concentrate sa fie eliberat de aliati. Otto Frank, singurul membru al grupului care a supravietuit, s-a intors in aceasta casa dupa razboi. In timpul cat au stat ascunsi, Anne Frank a tinut un jurnal. In acest jurnal ea a descris viata de zi cu zi din anexa din spate, izolarea in care au trait si teama de a fi descoperiti. Acest jurnal a fost publicat pana in prezent in peste 50 de limbi.

Dupa ce am plecat de la Muzeul Anne Frank, am mai zabovit putin prin centrul orasului. Vremea era inchisa, si a plouat in reprize.
     Amsterdam este un oras superb, foarte curat, cu oameni foarte primitori si cu care te poti intelege foarte usor. Alaturi de orasele germane, pot spune ca are mari sanse sa adopte niste tineri cu speranta unei zile de maine mai bune.

Veti putea urmari drumul unei sticle de cand este umpluta cu bere si pana ajunge in mainile consumatorilor care o apreciaza atat de mult.